”Så jo, jeg synes, vi er på rette spor men erkender, at det stadig er forholdsvist dyrt at bo til leje i selskabet set i forhold til omegnskommunerne. Det forsøger vi at gøre noget ved. Trods det kan jeg også konstatere, at vi har ca. 2.400 på venteliste. Det er ca. 1.500 flere end for fire år siden. Det er attraktivt at bo i Sorø”
Efter 4 års massiv indsats og økonomisk trimning er husleje niveauet i Sorø Boligselskab på rette kurs. I et par afdelinger er den nedsat. Andre har ikke fået den forhøjet. Og så er der nogle få, hvor det har været nødvendigt med beskedne forhøjelser, men slet ikke i det omfang som var ”normalen” for 4 år siden. Samtidig har der været penge til at spare op til fremtidige vedligeholdelser.
Sammenlægningen af tre boligselskaber til ét fælles Sorø Boligselskab skulle skabe en stabil økonomi med fair huslejer. I 2013 kunne man imidlertid konstaterer, at ikke alene var huslejen i boligselskabets godt 1300 lejligheder højere pr. kvadratmeter end i tilsvarende boligselskaber i Slagelse, Næstved og Ringsted, men der blev ikke sparet nok op til vedligeholdelse af bygningerne.
”Reelt skulle huslejen altså være endnu højere i Sorø. Med min revisionsbaggrund kunne jeg også analyserer mig frem til, at Sorø Boligselskab brugte flere penge på administration end i nabobyerne”, husker Gert Hansen, der selv bor til leje i Smedeparken.
Økonomisk oprydning
Med analysen under armen gik han derfor til repræsentantskabsmøde i boligselskabet i 2013. Det er på det årlige repræsentantskabsmøde, at lejerne bl.a. vælger bestyrelse.
På mødet fremlagde han sin analyse og konstaterede samtidig, at huslejen i boligselskabet i gennemsnit var steget syv procent om året de foregående 10 år.
”Hvis ikke der blev grebet ind, ville den udvikling fortsætte”, påpegede han.
Gert Hansen var ikke ene med sin kritik af de stigende huslejer. Ved valget til bestyrelsen blev Kim Hansen og Gert Hansen valgt.
Ny administration
Som en af de første beslutninger afskaffede boligselskabet sin egen administration. Efter udbud blev den i februar 2014 overtaget af DAB, Dansk Almennyttigt Boligselskab. Medarbejderne blev virksomhedsoverdraget og er i dag ansat i DAB.
”Det var en nødvendig beslutning. Dels var det for dyrt at have egen administration for et selskab af vores størrelse. Og dels havde vi ikke den nødvendige juridiske og tekniske viden”, forklarer Gert Hansen om beslutningen.
Det er tre år siden, oprydningen for alvor gik i gang, og en tilfreds formand kan konstatere, at der nu er styr på økonomien.