10 tips til en sund bolig

I disse corona-tider, hvor mange opholder sig de fleste af døgnets 24 timer i eget hjem, er et sundt indeklima endnu vigtigere end før.

Boligens sundhed påvirker nemlig også din sundhed. Er der røg eller støv i luften, eller føles den klam, kan det give dig hovedpine og søvnbesvær.

Omvendt føler du dig bedre tilpas, når boligens indeklima er sundt – det vil sige, at temperaturen er jævn og der er luftet ud, støvet af og fjernet fugt.

Her får du 10 tips til et sundt indeklima:

  1. Luft ud. En grundig udluftning en gang eller to om dagen, mindsker antallet af røg- og støvpartikler og reducerer mængden af fugt i luften – også selvom det regner udenfor.
  2. Sørg for, at der er en jævn temperatur i alle rum. Hvis du bedst kan lide, at der er køligt, hvor du sover, kan du lufte ud i dit soveværelse, før du går i seng.
  3. Undgå at tørre tøj inden døre. Har du ikke tørretumbler, bør du bruge afdelingens vaskekælder, din altan eller din have.
  4. Sørg for at støvsuge og gøre rent jævnligt. Brug svanemærkede produkter.
  5. Lad døre mellem boligens rum stå åbne eller på klem, så luften kan cirkulere.
  6. Luk døren til badeværelset, mens du er i bad. Så fjerner udsugningen det meste af fugten, så den ikke kommer ud i boligen. Luft godt ud efter badet.
  7. Tør ruder af i soveværelset om morgenen, når du står op, hvis der er synlig fugt (kondens) på indersiden.
  8. Brug emhætten, hvis der er en i din bolig, og læg låg på gryderne, når du laver mad.
  9. Undgå at sætte skabe og andre store møbler op ad ydervægge.
  10. Minimer brug af levende lys og hvis du ryger, så sørg for at gøre det udendørs.

< TILBAGE

FIND DIN AFDELING HER

ARRANGEMENTER

Der er ingen arrangementer, at vise lige nu.