Ind i mellem er der naturligvis lejere som har flere ønsker end det vi har på ordresedlen, så giver håndværkerne Driftscentret et ring, som tager stilling til om de nye ønsker også skal laves. ”Vi ved godt, at det ikke er noget ”ta’ selv bord” hverken for lejerne eller os håndværkere. Respekt for lejerne og pengene skal gå hånd i hånd, så alle bliver tilfredse”, siger Peter Christiansen fra KOPP Sorø, som har været med på serviceteamet i 50 år.
Et langt liv som all-round servicehåndværker for bl.a. Sorø Boligselskab har budt på mange gode og sjove oplevelser for KOPPs serviceteam.
”Respekt for lejerne er helt afgørende for et godt resultat. Vi kommer jo ind i folks private hjem og mennesker er meget forskellige, indretter sig og bor derfor også meget forskelligt. Det skal man huske og man skal bevare fortroligheden”, fortæller Peter Christiansen fra KOPP Sorø.
Da Peter løste sin første opgave for Sorø Boligselskab, var han 15 år og tømrerlærling. Han var med til at sætter de første vinduer i Østervang. I dag er han sammen med kollegerne Allan og Bent i gang med at reparere og udskifte nogle døre.
Allan Petersen har været med i 10 år, mens Bent Hansen kun har 6 år på bagen. De har dog alle en solid håndværksmæssig erfaring med i rygsækken. De er helt enige om, at en medmenneskelig tilgang og stor allround erfaring er afgørende for et godt forhold til lejerne.
”Jeg kan huske, at jeg ikke var særlig velkommen hos en ældre dame, som havde træk i lejligheden. Men en kop kaffe og lidt smørring af hendes rollator hjalp gevaldigt på det, og vi fik lov til at ordne de utætte vinduer”, fortæller Allan. Han og kollegerne har gennem årene oplevet lidt af hvert, lige fra høns i gangen, tamme hvide rotter i skabet og til slanger i kældrene.
”Sådan er det heldigvis ikke mere” siger Bent og forklare, at som håndværker har man naturligvis en faglig tilgang, men man skal samtidig være servicemindet og nogen gange lidt diplomatisk f.eks. når man skal forklare at det ikke går at tape udluftningsventilerne til for at spare penge – faktisk ødelægger det mere end man sparer.
Peter kan huske, at han som ung tømresvend, så en vicevært med en selvbygget sneplov af træ. Oven på ploven lå der to fliser for at gøre den tung nok til, at viceværten selv kunne trække den med et tov over skulderen. I dag er der heldigvis rigtig snerydningsudstyr, men ideen var ikke så dårlig, slutter han med et smil på læberne.